Tečaji v Ljubljani so si vzeli čas za oddih

Velike naložbe Luke Koper in Petrola so dobra novica za prihodnje poslovanje obeh podjetij.

 

Sredi avgusta je SBI TOP, borzni indeks domačih blue chipov, dosegel in kratkotrajno tudi presegel psihološko vrednost 1200 točk, nato pa so se cene delnic obrnile navzdol. Eden od razlogov za to so vsekakor izplačane dividende za leto 2020, verjetno pomembnejši pa je bil negotov čas, v katerega smo vstopili zaradi razmišljanja svetovnih centralnih bank (predvsem ameriškega Fed) o postopnem umikanju močnih monetarnih stimulusov, ki so jih namenili trgom ob izbruhu pandemije.

Vendar odpiranje gospodarstev ne gre brez težav. Ker je v minulem letu in pol zaradi epidemioloških ukrepov gospodarstvo delalo bolj kot ne na pol, zdaj povečano povpraševanje po vseh izdelkih ustvarja težave predvsem v proizvodnji redkejših dobrin, kot so polprevodniki – in pa seveda logistiki. In to prav v času, ko so pred nami božično-novoletni prazniki, obdobje, ki je za trgovino najpomembnejši del leta. Z zahodne obale ZDA, kjer pristanišča okoli Los Angelesa ustvarijo kar 30 odstotkov prometa cele države, v teh dneh poročajo o rekordnih številkah ladij s kontejnerji, ki čakajo pred pristanišči. Zadeve so šle minuli teden celo tako daleč, da je moral posredovati in organizirati sestanek z luškimi upravami celo sam ameriški predsednik Biden.

Morebitne podobne situacije v prihodnjih tednih niso izključene niti v Evropi, če vemo, da so ZDA s svojimi tradicionalnimi nakupovalnimi norostmi zahvalnega dne in črnega petka slab mesec pred evropskim božičem. K potencialni noriji v zadnjih mesecih leta bi lahko pripomogel začetek stavke delavcev italijanskih pristanišč, ki so jo zaradi zahtevanega pogoja PCT napovedali delavci pristanišča v Trstu za petek 15. oktobra. Kot vemo, je pristanišče v Trstu največji konkurent Luke Koper kot pristanišče v Benetkah, kamor bi se stavka po napovedih lahko razširila. V tem primeru bi ladjarji del tovora seveda morali dodatno preusmeriti v koprsko pristanišče.

Z veliko nestrpnostjo bomo zato pričakovali poslovne rezultate Luke Koper v drugi polovici leta, še posebno pa v zadnjem kvartalu. V Kopru, ki je že zdaj največje jadransko pristanišče po pretovoru kontejnerjev, so v prvi polovici leta zaključili kar nekaj velikih strateških naložb. Med njimi je najpomembnejše podaljšanje operativne obale prvega pomola za slabih sto metrov, kar jim je povečalo letne kapacitete pretovora zabojnikov za 50 odstotkov, na 1,5 milijona TEU. K temu sodijo tudi nove skladiščne površine, ki bodo končane prihodnje leto. Po letu 2022 sledi podobno povečanje zmogljivosti še na severni strani kontejnerskega terminala, tako da bodo v Luki Koper več kot pripravljeni na dokončanje drugega tira železniške proge Divača-Koper.

Dobre novice pa so minuli teden prišle tudi iz Petrola. Zaključili so namreč prevzem bivših bencinskih črpalk OMV na Hrvaškem, ki so v zadnjih letih poslovale pod blagovno znamko Crodux. Petrol je kupil 93 prodajnih mest (bencinskih črpalk), s katerimi je njihov tržni delež na Hrvaškem zrastel na 23 odstotkov. Za to so plačali 191 mio evrov in prevzeli še 19 milijonov evrov dolga. Glede na ocenjeni EBITDA Croduxa leta 2021 se ocenjena vrednost transakcije ocenjuje za precej ugodno.

 

O avtorju: Grega Meden

Grega Meden ima več kot 15 let delovnih izkušenj na finančnem področju. Svojo poslovno pot je začel leta 1999 v borznoposredniški hiši BPH in PM&A kot borzni posrednik in upravitelj ter jo nadaljeval kot vodja trgovanja v KD BPD. Od leta 2008 je zaposlen kot samostojni upravitelj v družbi Generali Investments (prej KD Skladi), kjer kot specialist za regijo skrbi predvsem za naložbe sklada Generali Jugovzhodna Evropa. V tujini je bil član upravnega odbora v makedonski družbi KD Fondovi A. D. Skopje (odslej Generali Investments) in investicijske družbe ZIF BLB Banja Luka.