Aktualno
Koronavirus ogroža oskrbovalne poti
|Izbruh novega seva koronavirusa na Kitajskem je na preizkušnjo postavil celotno globalno oskrbovalno verigo, saj »svetovna tovarna« Kitajska v težnji po zajezitvi epidemije ni zaprla zgolj posameznih proizvodnih obratov, ampak celo celotna mesta. Na Kitajskem so poleg tega v določenih delih države močno omejili transport, nekatere sosednje države pa so v strahu pred širitvijo virusa šle celo tako daleč, da so zaprle državne meje. Motena oskrba zaradi kitajskih ukrepov je zahodna podjetja prisilila v še hitrejšo prilagoditev iskanja alternativnih oskrbovalnih poti in tako na hitri tir prestavila proces, ki je stekel že lani s trgovinsko vojno med ZDA in Kitajsko.
Poleg velike humanitarne in zdravstvene krize se sedaj Kitajska sooča s potencialno gospodarsko krizo. Veliko izvozno usmerjenih podjetij je moralo preventivno zapreti svoje proizvodne obrate ali pa zaradi močno omejenih transportnih kapacitet niso mogla dostaviti proizvedenega blaga, zaradi česar se zdaj soočajo s potencialnimi pogodbenimi kaznimi zaradi neizpolnjevanja pogodbenih obveznosti (dostave naročenega blaga). Kitajska vlada je tovrstnim podjetjem ponudila pomoč v obliki subvencij zaradi nastopa »višje sile«: podjetjem, ki izpolnjujejo potrebne pogoje, omogoča nadomestilo za plačilo morebitnih pogodbenih kazni. Glede na to, da je celotna vrednost kitajskega izvoza lani presegla štiri tisoč milijard ameriških dolarjev, lahko znesek subvencij za »višjo silo« v primeru dlje časa trajajoče zaustavitve proizvodnih zmogljivosti Kitajsko močno udari po žepu.
Od konca januarja je za pomoč zaprosilo nekaj več kot 1600 podjetij s skupno vrednostjo nadomestil v višini 16 milijard ameriških dolarjev, kar je še zelo daleč od izpolnitve najbolj črnega scenarija. To pa še ne pomeni, da z vsakim novim tednom ustavljene proizvodnje in zaprtih prevoznih poti ne bo vedno več pogledov analitikov usmerjenih v višino novih zahtevkov za državno pomoč. Zadnje ocene kažejo, da je epidemija, z različno mero intenzivnosti, prizadela 22 milijonov kitajskih podjetij oziroma 90 odstotkov vseh delujočih gospodarskih subjektov v provincah, ki jih je izbruh bolezni najbolj prizadel. Posledično naj bi zaradi tega 56.000 globalnih podjetij občutilo motnjo v oskrbovalni verigi. Izbruh bolezni pa ni prizadel zgolj izvoznih podjetij. Zaradi prepovedi potovanj in pomanjkanja delovne sile (ki je v karanteni) so močno okrnjene transportne kapacitete v določenih delih države. Med najbolj kritičnimi uvoznimi artikli so utekočinjeni zemeljski plin, baker in zamrznjena hrana. Globalna podjetja alternativne iščejo v drugih državah jugovzhodne Azije, ki v primerjavi z enakim obdobjem lani letos beležijo več kot 30-odstotno rast izvoza.